Veelgestelde vragen
Hebt u een vraag? Dan is de kans groot dat u uw vraag op deze pagina terugvindt. Klik op een categorie hieronder.
Hoe lang u de premie moet betalen, is afhankelijk van de gekozen dekking.
Gelijkblijvende dekking
U betaalt de premie gedurende de hele looptijd van de verzekering.
Lineair dalende of annuïtair dalende dekking
U betaalt niet gedurende de gehele looptijd van de verzekering premie. De laatste periode van de verzekering betaalt u geen premie meer. Hoe lang deze periode is, is afhankelijk van de looptijd van uw verzekering. Bij een looptijd
- van 5 tot 15 jaar betaalt u premie tijdens 3/5 deel van de looptijd;
- vanaf 15 jaar betaalt u 5 jaar korter premie dan de looptijd.
Bijvoorbeeld:
Bij een looptijd van 10 jaar betaalt u de eerste 6 jaar van de looptijd premie.
Bij een looptijd van 25 jaar betaalt u de eerste 20 jaar van de looptijd premie.
Nee, u kunt de premies van de overlijdensrisicoverzekering niet van de belasting aftrekken. Over de uitkering hoeft u geen inkomstenbelasting te betalen. Misschien moet de begunstigde over de uitkering erfbelasting betalen. Dit is een belasting over erfenissen. Wilt u weten wanneer dit het geval is? Dan kunt u contact opnemen met de Belastingdienst.
Is de dekking van uw verzekering gestopt? Dan heeft uw verzekering geen premievrije waarde. Dit betekent dat de dekking niet doorloopt zonder dat u hiervoor premie betaalt (de verzekering wordt niet premievrij voortgezet). Ook betekent dit dat u geen waarde terugkrijgt.
U krijgt een deel van uw premie terug als:
- u een Hypotheek Opvang Polis of een Life Care Overlijdensrisicoverzekering hebt.
- u de premie in één keer betaald hebt.
- u voldoet aan de algemene verzekeringsvoorwaarden.
Betaalt u de premie per maand? Dan krijgt u geen premie terug. U hebt namelijk ook geen premie vooruitbetaald.
Misschien hebben uw betaling en de brief elkaar gekruist. Neem dan contact met ons op. Wij kijken graag voor u na of we uw betaling inmiddels hebben verwerkt.
Kunnen wij uw premie niet automatisch van uw rekening schrijven? Dan kunt u de premie zelf betalen. Neem dan eerst contact met ons op.
U krijgt een herinnering. Betaalt u dan nog steeds niet de premie? Dan stoppen we uw verzekering. U kunt dan geen uitkering meer krijgen. Soms moeten wij ook uw bank informeren. Bijvoorbeeld als u een overlijdensrisicoverzekering hebt. Dit kan financiële gevolgen voor u hebben.
Neem contact op met uw bank. Zij kijken het graag voor u na.
U en uw financieel adviseur krijgen dan een brief van ons. Hierin staat hoe hoog uw achterstand is. En wat u moet doen. Konden wij de premie niet automatisch van uw rekening schrijven? Dan staat daarbij een reden vermeld.
Volgens Europese regels moeten alle bedrijven die bij klanten incasseren vanaf 1 augustus 2014 de klant van tevoren vertellen welk bedrag op welke dag geïncasseerd wordt. U kunt er dan voor zorgen dat op deze dag voldoende saldo op uw rekening staat en wij correct kunnen incasseren. Zo kunt u een betalingsachterstand voorkomen. Wij sturen de vooraankondiging voor de hele looptijd van de verzekering mee met de polis.
Fiscale aftrekpost
U kunt uw premie als aftrekpost opgeven in de belastingaangifte. Staat op uw polisblad dat de premie van uw arbeidsongeschiktheidsdekking fiscaal aftrekbaar is? Dan kunt u dit bedrag opgeven als aftrekpost bij uw belastingaangifte. Het is mogelijk dat u teveel belasting hebt betaald en een deel terugkrijgt. Er zijn twee varianten:
- Hebt u de premie eenmalig betaald? De premie die u hebt betaald in een bepaald jaar is aftrekbaar in de aangifte van dat betreffende jaar.
- Betaalt u de premie maandelijks? De premie die u hebt betaald in een bepaald jaar is aftrekbaar in de aangifte van dat betreffende jaar. Zolang u de premie betaalt kunt u het bedrag wat u aan premie betaalt in een jaar opgeven aan de belastingdienst.
Ontvangt u van ons een uitkering?
Dan worden de uitkeringen belast. De belastingdienst ziet uw uitkering als een soort inkomen wat ze belasten. Voor meer informatie verwijzen u naar de categorie claims uit de FAQ.
U krijgt een gedeelte van de premie terug?
Stel dat uw polis tegen eenmalige premie voortijdig wordt beëindigd dan hebt u wellicht recht op een premieteruggave. Het bedrag dat u terugkrijgt aan premie moet u opgeven aan de belastingdienst. Voorbeeld: hebt u in 2011 een bedrag terug ontvangen? Dan moet u dit bedrag opgeven in de belastingaangifte van 2011.
Dat hangt af van uw situatie. Neem contact op met uw financieel adviseur.
Dat hangt af van de algemene verzekeringsvoorwaarden van uw verzekering. Soms krijgt u wel en soms krijgt u geen premie terug. Soms trekken we uw uitkering af van de premie die u terugkrijgt.
Nee. De uitkering die u ontvangt is ook belastingvrij.
U betaalt de premie gewoonlijk per maand. Wij schrijven de premie elke maand automatisch af van uw bankrekening (IBAN). Dat nummer hebt u ingevuld op het aanvraagformulier. U zorgt ervoor dat wij het bedrag altijd kunnen afschrijven.
Betaalt u de premie per maand? Dan schrijven wij de eerste keer de premie af op de eerste werkdag vanaf de 15e van de maand. De volgende premies worden op de eerste werkdag van iedere maand afgeschreven. U krijgt hierover bij het afsluiten van de verzekering bericht van ons. Zorgt u dat er genoeg geld op uw rekening staat?
Neem contact met ons op. We controleren graag voor u of uw rekeningnummer nog klopt.
Uw premie is afhankelijk van uw persoonlijke situatie; onder andere van uw hypotheekbedrag, de rente en uw leeftijd. Wilt u weten hoe hoog de premie voor u is? Neemt u dan contact op met een financieel adviseur.
Ja, het kan zo zijn dat de voorwaarden en de premie gelijk blijven. Of dat wij de premie verlagen of verhogen. Wij willen u natuurlijk graag verzekerd houden. Grote wijzigingen proberen wij altijd te voorkomen. Als er iets verandert, leggen wij altijd uit waarom wij dat doen.
Stopt u uw verzekering? En hebt u de premie eenmalig betaald? Dan krijgt u misschien premie terug. Dit moet u opgeven aan de belasting. Hebt u bijvoorbeeld in 2021 premie teruggekregen? Dan geeft u dit bedrag op in uw belastingaangifte van 2021.
Ja. Dit heeft twee belangrijke redenen:
- Dit betekent minder kosten voor ons. Daardoor betaalt u een lagere premie.
- Wij hebben meer zekerheid dat we uw premie op tijd ontvangen.
Dat kan verschillende oorzaken hebben:
- U hebt de afgelopen maand een verzekering afgesloten. Dan schrijven we de premie van de afgelopen maand en deze maand in één keer af. Vanaf de komende maand schrijven we de premie weer iedere maand af.
- U hebt misschien een achterstand. Dit hebben we in één keer van uw rekening geschreven. U hebt hierover van ons een brief gekregen.
U kunt uw rekeningnummer wijzigen. Hiervoor hebben wij van u nodig:
- Een getekend verzoek van de verzekeringnemer.
- Een door de premiebetaler volledig ingevulde en ondertekende SEPA-machtiging.
- Is de verzekeringnemer niet dezelfde persoon als de premiebetaler? Vult u dan een formulier in voor het wijzigen van de premiebetaler. U kunt het formulier hier downloaden. Stuurt u ons dan ook een kopie van het legitimatiebewijs van de premiebetaler.
De stukken opsturen
U stuurt de stukken naar ons op per post of als bijlagen bij een e-mail. Klik hier voor onze contactgegevens.
Wij passen uw rekeningnummer aan
Hebben wij uw e-mail of brief gekregen? Dan veranderen wij uw rekeningnummer. Dat doen we binnen vijf werkdagen. U ontvangt daarvan van ons een bevestiging.
Als u van bank wisselt, ontvangt u een pre-notificatie. Dit is een machtiging waarin wij de eerste afschrijving bij uw nieuwe bank aankondigen. De eerstvolgende afschrijving zal dan op de 15e van de maand zijn of later wanneer deze datum in het weekend valt. De incasso zal dan eenmalig afwijken van de normale afschrijvingen.
U krijgt een eenmalige uitkering. Het uitkeringsbedrag maken wij over aan uw geldverstrekker.
Als u een WIA-uitkering krijgt en een uitkering bij ons aanvraagt, gaan wij uw claim beoordelen. Dit doen wij op basis van een advies van de medisch adviseur van een onafhankelijk medisch bureau. Zij behandelen de medische informatie van uw claimdossier. Alle medisch adviseurs die wij inschakelen moeten een BIG-registratie als arts hebben.
U kunt in totaal twaalf maanden een uitkering krijgen voor werkloosheid uit deze verzekering. Zie het als een ‘strippenkaart’ van in totaal twaalf strippen. Elke maand uitkering kost één strip. Die kan in één WW-periode opgemaakt worden. Of in meerdere WW-periodes. Is de strippenkaart op? Dan stopt de WW-dekking.
U krijgt geen uitkering als uw arbeidscontract voor bepaalde tijd afloopt. Dit geldt alleen niet als wij uw eerdere uitkering voortzetten of u een mogelijke uitkering hebt voorkomen.
Gaat u starten als zelfstandig ondernemer en ligt uw inkomen nog onder het bijstandsniveau? Dan kunt u uw uitkering houden.
Zodat u uw uitkering krijgt op het moment dat u deze het hardste nodig hebt. Namelijk nadat uw WW-uitkering van het UWV is gestopt.
In een aantal situaties is de kans erg groot dat u werkloos wordt. Om de premie betaalbaar te houden krijgt u daarom in geval van voorkennis van werkloosheid geen uitkering als u werkloos wordt.
Bent u minimaal 35% arbeidsongeschikt en voldoet u aan de algemene verzekeringsvoorwaarden? Dan ontvangt u van ons een uitkering.
Bij arbeidsongeschiktheid hebt u uiterlijk tot de datum einde hypotheek/bereiken eindleeftijd recht op een uitkering. Deze datum leest u op uw polisblad.
Ja, als u de premie van de belasting aftrekbaar hebt gemaakt. De Belastingdienst ziet uw uitkering dan namelijk als inkomen. Of u uw premie van de belasting aftrekbaar hebt gemaakt, leest u op uw polisblad.
Hebt u de uitkering voor arbeidsongeschiktheid ontvangen? Dan stopt uw verzekering daarna automatisch. Bij werkloosheid hebt u recht op twaalf maanden uitkering. Hebt u twaalf uitkeringen ontvangen voor werkloosheid? Na deze uitkeringen bent u niet meer verzekerd voor werkloosheid. U bent dan nog wel verzekerd voor arbeidsongeschiktheid.
Wij gaan ervan uit dat uw geldverstrekker u geen boete in rekening brengt, omdat u arbeidsongeschikt bent en in een vervelende situatie terecht bent gekomen.
Brengt de geldverstrekker toch een vergoeding voor vervroegde aflossing op uw hypotheek in rekening? En kunt u dit aantonen? Dan wordt alleen het deel van de uitkering dat zonder vergoeding afgelost mag worden uitgekeerd aan de geldverstrekker. Het resterende bedrag wordt dan direct aan u uitgekeerd.
De inloopperiode is de periode direct nadat uw adviseur de aanvraag heeft verstuurd. U bent dan nog niet verzekerd. De inloopperiode voor werkloosheid is zes maanden. Gebeurt er iets tijdens deze periode waardoor u werkloos wordt? Dan krijgt u geen uitkering. Bijvoorbeeld als in deze periode faillissement van of uitstel van betaling voor uw werkgever wordt aangevraagd, een reorganisatie wordt aangekondigd, aan u een vaststellingsovereenkomst tot het beëindigen van uw arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden wordt voorgelegd of u een ontslagaanzegging krijgt.
Wij vragen u de volgende stappen te volgen:
- U krijgt een WW-uitkering van het UWV. U laat dit zo snel mogelijk aan ons weten. U kunt uw werkloosheid meteen bij ons melden. Of u belt ons via telefoonnummer 088-486 10 00.
- Wij laten u weten welke gegevens u nodig hebt op het moment dat u een uitkering bij ons gaat aanvragen. Zodat u weet welke documenten u goed moet bewaren.
- Uw WW-uitkering van het UWV stopt en u bent nog steeds werkloos. Dan meldt u ons dat zo snel mogelijk. Zodat wij uw verzoek om een uitkering zo snel mogelijk kunnen behandelen. U kunt meteen uw claim indienen. Of u belt ons via telefoonnummer 088-486 10 00.
Let op: wij moeten uw verzoek om een uitkering uiterlijk drie jaar na de eerste dag waarop uw WW-uitkering is gestopt en u nog steeds werkloos bent, hebben ontvangen. Zo voorkomt u dat u geen uitkering krijgt voor de periode dat u te laat bent.
Per € 100.000 hypotheek is de uitkering voor werkloosheid € 250 per maand. Op uw verzekeringsbewijs leest u hoe hoog uw uitkering is.
De hoogte van de uitkering is afhankelijk van uw persoonlijke situatie: bij het aanvragen van de verzekering hebt u met uw adviseur een aflosbedrag gekozen. Dat aflosbedrag daalt mee met uw hypotheek. Dat hangt af van de rente, de startdatum en looptijd van uw hypotheek. Op uw verzekeringsbewijs staat een uitkeringsschema. Hierop kunt u precies zien hoe hoog uw uitkering uit de Hypotheek Aflos Verzekering is op het moment dat u voor het eerst recht hebt op een WIA-uitkering.
Het doel van ons product is om op uw hypotheek af te lossen. Daarom gaat de arbeidsongeschiktheidsuitkering naar de geldverstrekker.
Bij sommige arbeidsongeschiktheidsverzekeringen kunt u de premie van de belasting aftrekken. U betaalt dan belasting over de uitkering. Dat kiest u zelf als u de verzekering afsluit. Dit kunt u meestal niet meer veranderen. Op uw polisblad ziet u wat uw keuze is.
Is een van de onderstaande kenmerken op u van toepassing? Dan kunt u de Hypotheek Aflos Verzekering niet aanvragen:
- U bent zelfstandig ondernemer.
- U hebt een fysiek zwaar en/of risicovol beroep, zoals stukadoor, dakdekker of havenarbeider.
- Uw BMI is lager dan 18 of hoger dan 32.
Nee, dat hoeft niet. Ook met een contract voor bepaalde tijd kunt u de Hypotheek Aflos Verzekering afsluiten.
Dit maakt wel uit als u een uitkering voor werkloosheid wilt aanvragen. Bij het niet verlengen van een contract voor bepaalde tijd ontvangt u geen werkloosheidsuitkering. Voor de uitkering van arbeidsongeschiktheid maakt dit niet uit.
Dat is het bedrag dat u iedere maand betaalt voor uw hypotheek. Hieronder vallen de bedragen voor rente, aflossing en premie of inleg voor de verzekeringen of rekeningen die bij de hypotheek horen.
Een overlijdensrisicoverzekering is een verzekering die geld uitkeert als de verzekerde overlijdt tijdens een periode die u vooraf hebt bepaald. De dekking heeft dus een begindatum en een einddatum. En als de verzekerde nog leeft op de einddatum, dan stopt de verzekering zonder uitkering.
Een voorbeeld
U wilt dat uw man € 50.000,- krijgt als u binnen de komende 20 jaar overlijdt. U sluit dan een overlijdensrisicoverzekering af. Overlijdt u inderdaad binnen deze 20 jaar en voldoet u aan de voorwaarden? Dan ontvangt uw man de afgesproken € 50.000,- . Hij kan het geld bijvoorbeeld gebruiken om de hypotheek geheel of gedeeltelijk mee af te lossen, of om de kinderopvang te betalen.
Waarvoor u precies verzekerd bent en welk type dekking u hebt, ziet u op uw polisblad. U kunt een van de drie onderstaande type dekkingen hebben. Deze hebben betrekking op de hoogte van de uitkering tijdens de looptijd van de verzekering. En ze hebben invloed op de hoogte van de premie die u betaalt. Lees ‘Hoe lang betaal ik de premie’.
Gelijkblijvende dekking
Bij overlijden voor de einddatum wordt het hele verzekerd bedrag uitgekeerd. Het verzekerd bedrag daalt dus niet gedurende de looptijd van de verzekering. U betaalt de premie gedurende de hele looptijd van de verzekering.
Lineair dalende dekking
Het uit te keren bedrag daalt gedurende de looptijd elke maand met hetzelfde bedrag. Aan het einde van de looptijd is het verzekerd bedrag gedaald tot € 0,00.
Annuïtair dalende dekking
Het verzekerde bedrag daalt elke maand. In de 1e helft van de looptijd langzaam en in de 2e helft van de looptijd snel. Aan het einde van de looptijd is het verzekerd bedrag gedaald tot € 0,00.
U kunt de verzekering maandelijks opzeggen.
Als u de verzekering aangaat, kiest u voor een bepaalde looptijd van de verzekering (maximaal 30 jaar). Maar u hebt de mogelijkheid de verzekering eerder op te zeggen. Dit kan elke maand. Zodra u de verzekering hebt opgezegd, eindigt de verzekering op de eerste dag van de volgende maand.
Als uw polis verpand is aan de bank, dan moeten we wel eerst toestemming krijgen.
Een uitvaartverzekering is bedoeld om uw begrafenis of crematie mee te betalen. Deze verzekering loopt altijd levenslang, dus tot overlijden, en keert daarom altijd een keer uit.
Een overlijdensrisicoverzekering sluit u voor een bepaalde tijd en is bedoeld voor uw nabestaanden. Zodat zij bijvoorbeeld:
- de hypotheekschuld kunnen aflossen als u er niet meer bent;
- in het huis kunnen blijven wonen en gewoon de vaste lasten kunnen blijven betalen;
- de kosten van uw uitvaart kunnen betalen;
- de kinderopvang of de studie van uw kinderen kunnen blijven betalen.
Als u de verzekering aangaat, kiest u voor een einddatum. Wij keren alleen uit als de verzekerde tijdens de duur van de verzekering overlijdt.
Helaas kunnen wij u niet altijd verzekeren. Hieronder vindt u een aantal situaties die niet onder de dekking van deze verzekering vallen. U bent niet verzekerd als:
- De verzekerde overlijdt door zelfmoord. Of door een poging tot zelfmoord. Behalve als dit gebeurt na twee jaar na de ingangsdatum van de verzekering.
- De verzekerde overlijdt in krijgsdienst of gewapende dienst bij een ander land dan Nederland.
- De verzekerde overlijdt als militair of ambtenaar bij het Ministerie van Defensie in burgerlijke openbare dienst. De verzekerde overlijdt door gevechtshandelingen tijdens zijn uitzending naar een gebied buiten Nederland. Dit geldt niet als het Ministerie van Defensie en het Verbond van Verzekeraars anders hebben afgesproken. Dan bent u verzekerd voor maximaal € 400.000,-.
- U of de verzekerde heeft door opzet of roekeloosheid het overlijden veroorzaakt. Of dit deed iemand die bij de uitkering belang heeft.
- De verzekerde direct of indirect overlijdt door een atoomkernreactie. Het maakt niet uit hoe deze reactie is ontstaan.
Op dit moment bieden wij geen overlijdensrisicoverzekeringen aan. U vindt op onze website alleen informatie voor als u deze verzekering al hebt afgesloten.