Veelgestelde vragen
Hebt u een vraag? Dan is de kans groot dat u uw vraag op deze pagina terugvindt. Klik op een categorie hieronder.
Als de aankoop van de woning niet doorgaat, kan de verkopende partij een beroep doen op de Garantiestelling. Dit gebeurt in een paar stappen:
-
De notaris roept de Garantiestelling schriftelijk bij ons in.
-
Wij keren gelijk uit aan de notaris.
-
De notaris controleert of de verkoper recht heeft op het garantiebedrag.
-
Is dit het geval? Dan keert de notaris het garantiebedrag uit aan de verkopende partij.
-
Vervolgens betaalt de koper (uw klant) het garantiebedrag binnen dertig dagen aan ons terug. Dit noemen wij contragarantie.
-
Aanneemsommen voor het (ver)bouwen van een woning.
-
Losse garages die niet aan het pand vastzitten.
-
Panden zonder permanente woonbestemming. Zoals winkels/kantoren, recreatiewoningen.
-
Woonboten.
-
Een woning die gebouwd wordt in een Collectief Particulier Opdrachtgeverschap.
-
Een zelfbouwproject waarbij de grond en de woning los van elkaar wordt gekocht (de woning maakt geen deel uit van een bouwproject).
Met de Garantiestelling weet de koper (uw klant) zeker dat wij het bedrag voorschieten dat de verkoper aan de koper (uw klant) vraagt als garantiebedrag uit de koopovereenkomst.
Dit doen wij als de koop van de woning niet doorgaat en de notaris hierom vraagt. Normaal betaalt de koper (uw klant) dit aan ons terug, maar als er voor optionele dekking Overlijden is gekozen, hoeft de koper (uw klant) in sommige situaties niets terug te betalen.
-
Kopers van een woning of grond in Nederland.
-
Kopers van minimaal 18 jaar oud.
-
De kopers wonen in Nederland, België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Oostenrijk, Zwitserland, Luxemburg, Denemarken, Zweden, Noorwegen of Finland.
Uw klant kan een Garantiestelling alleen afsluiten voor het kopen van een woning of grond. Met als doel permanente bewoning. Dit mag een bestaande woning zijn, maar ook een nieuwbouwwoning.