Veelgestelde vragen
Hebt u een vraag? Dan is de kans groot dat u uw vraag op deze pagina terugvindt. Klik op een categorie hieronder.
Zijn onderstaande zes kenmerken op u van toepassing? Dan kunt u de Hypotheek Aflos Verzekering afsluiten:
- U bent minimaal 18 en maximaal 54 jaar oud.
- U hebt een hypotheek met een resterende looptijd van minimaal 10 jaar.
- U woont in Nederland.
- U werkt in loondienst in Nederland met een arbeidscontract voor minimaal 16 uur in de week. En u bent verzekerd via de verplichte werknemersverzekeringen in Nederland.
- Uw rente ligt tussen de 0,10% en 5,00%. (behalve bij een starterslening)
De volgende kenmerken van uw verzekering veranderen wij niet:
- De vervaldatum van uw laatste verzekering.
- Het uitkeringsschema voor arbeidsongeschiktheid dat staat op uw eerste verzekeringsbewijs.
- De hoogte en het maximaal aantal uitkeringen voor werkloosheid.
- Het document: 'Hoe gaan wij om met bestaande aandoeningen?'.
Ja. Elke keer als u of wij iets veranderen, krijgt u een nieuw polisblad.
Dat kan als uw bank dit goedvindt. Uw bank moet dit goedvinden om de volgende reden: u hebt een lening of hypotheek bij uw bank. Uw verzekering én de uitkering zijn een onderpand voor uw lening of hypotheek. Dat geeft de bank zekerheid dat u uw lening of hypotheek (voor een deel) kunt terugbetalen. Ook als u overlijdt. Dat noemen we ‘verpanden’. Wilt u naar een andere bank met uw hypotheek? Dan kunt u uw verzekering meenemen als onderpand voor deze bank.
De volgende veranderingen moet u (of na uw overlijden uw nabestaanden) direct aan ons melden:
- U gaat verhuizen.
- U krijgt een ander e-mailadres.
- U hebt geen hypotheek meer.
- U bent overleden.
- U gaat met een arbeidscontract voor minder dan 16 uur per week werken, of u werkt niet meer in loondienst in Nederland. Dat doet u niet omdat u arbeidsongeschikt of werkloos bent, maar om een andere reden.
- U gaat als zelfstandig ondernemer werken.
- U gaat een ander beroep uitoefenen.
- U gaat andere werkzaamheden uitoefenen.
- U verblijft langer dan twee maanden in het buitenland.
Wij beoordelen dan of u de verzekering door kunt laten lopen.
Geef hier uw nieuwe adres aan ons door.
De begunstigde krijgt de uitkering. Of u deze kan veranderen, hangt af van uw verzekering. En van wat er op uw polisblad staat. Staat hier dat de begunstiging is aanvaard? Dan mag u de begunstigde alleen veranderen als hij of zij dat goedvindt.
Dat kan. Geef het aan op dit formulier. U krijgt binnen twee werkdagen antwoord. We sturen u een e-mail of we bellen u. U kunt op het formulier aangeven wat u het prettigst vindt.
Dit kan soms binnen de verzekering die u nu hebt. En soms moet u hiervoor een extra verzekering afsluiten. Dat hangt af van uw verzekering en van de algemene verzekeringsvoorwaarden die voor u gelden.
Wilt u de hoogte van het verzekerd bedrag verlagen?
Past het verzekerd bedrag niet meer bij uw huidige situatie? Dan hebt u de mogelijkheid om het verzekerd bedrag op uw verzekering te verlagen. Dit is afhankelijk van de algemene polisvoorwaarden behorende bij uw verzekering. Stuurt u ons hiervoor een door de verzekeringnemer ondertekend verzoek. Hier vindt het formulier dat u hiervoor kunt gebruiken.
Hebt u een Life Care Overlijdensrisicoverzekering?
Hebt u uw verzekering in onderpand gegeven aan uw hypotheekverstrekker? Dan moet de hypotheekverstrekker (bank) toestemming geven voor het verlagen van uw verzekerd bedrag. U kunt dit akkoord bij uw hypotheekverstrekker opvragen. Zij sturen dit vervolgens naar ons toe. Zodra wij uw ondertekende wijzigingsverzoek en het akkoord van de hypotheekverstrekker hebben ontvangen, kunnen wij het verzekerd bedrag verlagen.
U kunt uw verzoek, met daarop uw handtekening en de eventueel benodigde stukken, scannen of er een foto van maken en als bijlage e-mailen naar info@bnpparibascardif.nl. Hebt u deze mogelijkheid niet? Stuur dan uw verzoek per post naar BNP Paribas Cardif Postbus 4006, 4900 CA Oosterhout.
Hebben wij uw wijzigingsverzoek met de opgevraagde informatie ontvangen? Dan beoordelen wij of wij uw verzekering kunnen aanpassen.
Om de verzekeringnemer te kunnen wijzigen, hebben wij een door de huidige en nieuwe verzekeringnemer ondertekend verzoek nodig. Stuurt u ook een kopie van het identiteitsbewijs of paspoort van de nieuwe verzekeringnemer mee? Hier vindt u het formulier dat u hiervoor kunt gebruiken.
U kunt uw verzoek, met daarop uw handtekening en een kopie van het identiteitsbewijs of paspoort van de nieuwe verzekeringnemer, scannen of er een foto van maken en als bijlage e-mailen naar info@bnpparibascardif.nl. Hebt u deze mogelijkheid niet? Stuur dan uw verzoek per post naar Postbus 4006, 4900 CA Oosterhout.
Hebben wij uw wijzigingsverzoek met de opgevraagde informatie ontvangen? Dan beoordelen wij of wij uw verzekering kunnen aanpassen.
Wij mogen de maandpremie of verzekeringsvoorwaarden van uw verzekering veranderen. Dat mogen wij doen als wij een nieuw voorstel sturen. Verandert de wet- of regelgeving? En heeft dit direct gevolgen voor uw verzekering? Dan mogen wij voor een bepaalde groep verzekeringen of verzekeringnemers op elk moment en zo vaak als nodig is de maandpremie of verzekeringsvoorwaarden veranderen. Wij wachten dan niet tot het moment waarop wij u een nieuw voorstel sturen. Dat doen wij bijvoorbeeld als het UWV de WIA-keuring op een ander moment gaat doen. In de laatste twintig jaar is de wet gemiddeld eens in de zeven jaar veranderd. De invoering van de Wet Arbeidsmarkt in Balans vanaf 2020 was de laatste grote verandering.
Veranderen wij de maandpremie of de verzekeringsvoorwaarden? Dan ontvangt u daarover eerst bericht van ons. U krijgt ons bericht minimaal twee maanden voor de datum waarop de wijziging ingaat. Hierin leest u:
- Wat er is veranderd.
- De reden voor de verandering.
U kunt de verzekering laten splitsen zodat u ieder u eigen verzekering krijgt. Om de verzekering te kunnen splitsen, hebben wij een door u beiden ondertekend verzoek nodig. Hieronder vindt u de knop naar het formulier welke u kunt gebruiken voor het wijzigen van de verzekeringnemer.
Hebt u een verzekering met dekking arbeidsongeschiktheid en/of werkloosheid? Hier kunt u het formulier downloaden dat u hiervoor kunt gebruiken.
Hebt u een verzekering met dekking overlijden? Hier kunt u het formulier downloaden dat u hiervoor kunt gebruiken.
Betaalt u de verzekering met een maandpremie? Stuurt u ons dan ook een nieuwe machtiging voor het afschrijven van de maandpremie. Deze kunt u hier downloaden.
U kunt het door u beiden ondertekend verzoek scannen of er een foto van maken en als bijlage e-mailen naar info@bnpparibascardif.nl. Hebt u deze mogelijkheid niet? Stuur dan uw verzoek per post naar Postbus 4006, 4900 CA Oosterhout.
Hebben wij uw wijzigingsverzoek ontvangen? Dan beoordelen wij of wij uw verzekering kunnen aanpassen.
Nee, dit heeft geen gevolgen voor uw hypotheek. U moet zich wel realiseren dat u dan niet meer verzekerd bent voor arbeidsongeschiktheid en werkloosheid. Samen met uw bemiddelaar hebt u met goede redenen voor dit product gekozen. Als u wilt stoppen adviseren wij u om contact op te nemen met uw bemiddelaar.
Nee, wij doen u jaarlijks automatisch een nieuw voorstel voor een nieuwe verzekering tot maximaal de vervaldatum van uw laatste verzekering. Behalve als uw verzekering eerder is gestopt.
U kunt zich verzekeren:
- Voor arbeidsongeschiktheid.
- Voor arbeidsongeschiktheid en werkloosheid.
U kunt deze verzekeringen stopzetten met een maandelijkse opzegtermijn. Het is niet mogelijk om alleen werkloosheid te verzekeren.
Is de dekking van uw verzekering gestopt? Dan heeft uw verzekering geen premievrije waarde. Dit betekent dat de dekking niet doorloopt zonder dat u hiervoor premie betaalt (de verzekering wordt niet premievrij voortgezet). Ook betekent dit dat u geen waarde terugkrijgt.
Wilt u uw Hypotheek Aflos Verzekering stopzetten? Dan vult u dit formulier in.
Hebt u een andere verzekering dan de Hypotheek Aflos Verzekering? Stuur ons dan uw verzoek per brief, met daarop uw handtekening. Met uw handtekening controleren we dat de juiste persoon de verzekering stopzet. Daarom hebben we ook een echte handtekening van u nodig en geen digitale handtekening. U kunt uw ondertekende brief ook scannen of er een foto van maken en als bijlage e-mailen naar info@bnpparibascardif.nl. Wij reageren binnen twee werkdagen. Halen wij deze termijn niet? Dan laten wij u dit op tijd weten.
Let op: Wilt u uw verzekering stoppen? Dan kan dit financiële gevolgen voor u hebben. Uw financieel adviseur geeft u graag advies.
Dat kan. Houdt u wel rekening met het volgende:
- Hebt u een Hypotheek Opvang Polis? Of een andere verzekering met een arbeidsongeschiktheids- en werkloosheidsdekking? U kunt dan wel uw werkloosheidsdekking stoppen zodat u alleen verzekerd bent voor arbeidsongeschiktheid. U kunt niet alleen uw arbeidsongeschiktheidsdekking stoppen. Een werkloosheidsdekking kan alleen op een polis als er een dekking arbeidsongeschiktheid bij is.
- Hebt u een Life Care Overlijdensrisicoverzekering? Dan kan de verzekeringsnemer de verzekering stoppen. Hebt u uw verzekering in onderpand gegeven aan uw bank? Dan moet de bank eerst toestemming geven.
Dit kan verschillende redenen hebben. Vraag het ons. We leggen het graag aan u uit.
Dit staat in de wet. Wij volgen de wet.
U vraagt ons om uw verzekering te stoppen. Binnen twee werkdagen laten we u weten of dat kan. Dit hangt af van de voorwaarden van uw verzekering. Kunt u uw verzekering stoppen? Dan handelen wij uw verzoek binnen 20 werkdagen af.
Soms kunt u de afkoopwaarde van uw verzekering terugkrijgen. Dat hangt ervan af hoelang u premie hebt betaald. Wilt u de afkoopwaarde van uw verzekering opvragen? Dat kan op twee manieren:
- U stuurt ons een brief:
BNP Paribas Cardif Contact Center
Postbus 4006
4900 CA Oosterhout
- Via het formulier op onze website.
Noem in uw brief of e-mail altijd uw polisnummer en uw adres. U ontvangt dan binnen 5 werkdagen een reactie van ons.
Dat kan! Vraag uw financieel adviseur daarom altijd eerst om advies. We geven u twee belangrijke redenen:
1) Wij weten niet onder welke financiële constructie u uw verzekering hebt gesloten. Uw financieel adviseur weet dat wel.
2) Wordt u arbeidsongeschikt, werkloos of overlijdt u? Dan kan dat grote financiële gevolgen hebben voor u of uw nabestaanden. Uw verzekering zorgt ervoor dat u ook dan een inkomen houdt.
Dat hangt onder andere af van de algemene verzekeringsvoorwaarden van uw verzekering. Meestal geldt het volgende:
U betaalt de premie per maand of jaar:
- U hebt een Hypotheek Opvang Polis? Dan hebt u een maand opzegtermijn.
- U hebt een Life Care Overlijdensrisicoverzekering? U kunt de verzekering één keer per jaar stopzetten. Hebt u uw verzekering in onderpand gegeven aan uw bank? Dan moet de bank eerst toestemming geven.
- U hebt een Life Care Overlijdensrisicoverzekering met de algemene verzekeringsvoorwaarden LCO0611 of LCO0212? U kunt de verzekering op ieder moment opzeggen. U hebt een maand opzegtermijn.
U mag uw verzekering op ieder moment zonder opgave van reden stopzetten. Hebben wij uw verzoek ontvangen? Dan stopt uw verzekering binnen één maand. Stopt u uw verzekering binnen dertig dagen nadat de eerste verzekering is ingegaan en hebt u al premie betaald? Dan betalen wij die terug.
U betaalt de premie vooraf:
- U hebt een Hypotheek Opvang Polis? U kunt de verzekering één keer per vijf jaar stopzetten. Dit rekenen we vanaf de ingangsdatum.
- U hebt een Life Care Overlijdensrisicoverzekering? Dan kunt u de verzekering één keer per vijf jaar stopzetten. Dit rekenen we vanaf de ingangsdatum. Hebt u uw verzekering in onderpand gegeven aan uw bank? Dan moet de bank eerst toestemming geven.
- U hebt een Hypotheek Opvang Polis met de algemene verzekeringsvoorwaarden HOP0910 of HOP0212? U kunt de verzekering op ieder moment opzeggen. U hebt een maand opzegtermijn.
- U hebt een Life Care Overlijdensrisicoverzekering met de algemene verzekeringsvoorwaarden LCO0611 of LCO0212? Dan kunt u de verzekering op ieder moment opzeggen. U hebt een maand opzegtermijn.
We verlengen uw verzekering automatisch tot uiterlijk de datum einde hypotheek/bereiken eindleeftijd (dit is de datum tot wanneer wij uw verzekering maximaal verlengen). Minimaal twee maanden voor de contractvervaldatum krijgt u een nieuwe polis waarin uw premie en voorwaarden staan. Zo hebt u een verzekering die past bij uw persoonlijke situatie.
BNP Paribas Cardif doet haar best om geen fouten te maken. Maar soms gaat er wel eens wat mis. Uw adviseur moet dit dan herstellen. Daarvoor moet u hem betalen. Gebeurt dit bij u? Dan betaalt BNP Paribas Cardif dit geld aan u terug. Dit staat in de herstelkostenregeling van het Verbond van Verzekeraars.
De herstelkostenregeling is bedoeld voor producten die vallen onder het provisieverbod. Dit staat vanaf 1 januari 2013 in de wet. Bij BNP Paribas Cardif gaat het om de Hypotheek Aflos Verzekering.
De herstelkostenregeling gaat over fouten die BNP Paribas Cardif vanaf 1 januari 2013 maakt. Bijvoorbeeld in de opmaak van polissen. Of in andere documenten en offertes die bij uw polis horen. Uw adviseur controleert deze documenten altijd. Ziet hij een fout? Dan laat hij dat aan ons weten. Wij passen de fout dan aan. Uw adviseur controleert de documenten daarna nog een keer. Dat hoort allemaal bij de normale werkwijze. Ontdekt u of uw adviseur later toch een fout? Dan gaat de herstelkostenregeling in.
Uw adviseur laat ons weten als de herstelkostenregeling moet ingaan. U kunt dit ook zelf aan ons laten weten. Is de fout opgelost? Dan stuurt de adviseur u een rekening. Deze moet u eerst zelf betalen. Daarna stuurt u de rekening naar ons. Dan betalen wij het bedrag aan u terug.
Op 1 januari 2013 is er een provisieverbod ingevoerd. Dat betekent dat een verzekeraar voor complexe en impactvolle producten geen geld aan uw adviseur mag betalen.