Veelgestelde vragen
Hebt u een vraag? Dan is de kans groot dat u uw vraag op deze pagina terugvindt. Klik op een categorie hieronder.
In de inhoudelijke reactie geven wij duidelijk aan waarom uw klacht wordt toegewezen of afgewezen. De toewijzing of afwijzing wordt onderbouwd met duidelijke argumenten.
Wij maken onderscheid tussen complexe en niet-complexe klachten. Is uw klacht niet complex? Dan krijgt u binnen tien werkdagen een inhoudelijke reactie. Voor complexe klachten geldt een termijn van twintig werkdagen.
Wij behandelen uw klacht zo goed mogelijk. Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u uw klacht sturen naar het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD). Dit kan digitaal via ‘Mijn KiFiD’ of door een brief te sturen naar Postbus 93257, 2509 AG Den Haag. Hebben wij niet op uw klacht gereageerd? Dan hebt u vanaf het moment dat u uw klacht bij ons indiende, een jaar de tijd om naar het KiFiD te gaan. Ontving u wel een beslissing en bent u het met die beslissing niet eens? Dan hebt u, vanaf de dag dat wij u onze beslissing stuurden, drie maanden de tijd om uw klacht bij KiFiD in te dienen. U kunt ook altijd bellen met het KiFiD: 070 333 8 999. Meer informatie vindt u op de website www.kifid.nl. Daarnaast hebt u de mogelijkheid uw klacht voor te leggen aan de burgerlijke rechter. Heeft uw klacht betrekking op de verwerking van uw persoonsgegevens? Dan kunt u zich ook wenden tot de Autoriteit Persoonsgegevens.
Ik heb een tuchtrechtelijke klacht, wat kan ik doen?
De Tuchtraad Verzekeraars houdt toezicht op het gedrag van verzekeraars. Zij toetst klachten op basis van bindende zelfregulering van het Verbond van Verzekeraars.
Consumenten kunnen in het algemeen niet rechtstreeks bij de Tuchtraad hun klacht neerleggen. Het Kifid kan tuchtklachten doorverwijzen naar de Tuchtraad. De Tuchtraad beoordeelt of een klacht gegrond is of niet. Als een klacht gegrond is, kan de Tuchtraad straf opleggen. Een straf kan variëren van een waarschuwing tot een berisping. Maar bijvoorbeeld ook het met naam en toenaam bekendmaken van de uitspraak. Ook kan de Tuchtraad het Verbond advies geven over het nemen van maatregelen tegen een verzekeraar. Zoals beëindiging van het lidmaatschap van het Verbond. De Tuchtraad kan geen schadevergoeding opleggen aan de verzekeraar.
Gaat de klacht over de naleving van de Gedragscode Verzekeraars, zoals een snelle en zorgvuldige schadeafhandeling? Dan kunnen verzekeringsklanten en andere belanghebbenden die niet terecht kunnen bij Kifid, wel zelf een klacht indienen bij de Tuchtraad.
Wilt u meer informatie? Raadpleeg het reglement van de Tuchtraad op https://tuchtraadverzekeraars.nl/reglement/.
U betaalt de premie meestal via de notaris bij het passeren van de hypotheekakte. Uw notaris wordt hierover van tevoren geïnformeerd. Wordt de premie niet meegenomen bij het passeren van de hypotheek? Dan betaalt u de premie rechtstreeks aan ons.
Ja, als de koop van het huis tijdens de looptijd van de Garantiestelling niet doorgaat, moet u toch premie betalen. Wij staan namelijk garant voor u. De verkopende partij kan via de notaris het garantiebedrag opeisen als u niet aan uw verplichtingen uit de koopovereenkomst kunt voldoen.
Alleen als u de Garantiestelling terugtrekt binnen twee werkdagen na acceptatie of vóór de ingangsdatum van de Garantiestelling, hoeft u geen premie te betalen. We hebben dan wel een bevestiging nodig van de notaris en de verkopers dat de koop ontbonden is. Uw adviseur kan u vertellen wat de ingangsdatum is van uw Garantiestelling.
U betaalt maandelijks premie voor de Hypotheek Opvang Polis via automatische incasso. Dit betekent dat wij de premie die u aan ons moet betalen van uw bankrekening afschrijven. Hiervoor hebt u ons gemachtigd. Dit rekeningnummer moet van de verzekeringnemer zijn. U kunt deze machtiging altijd weer intrekken. Uw rekeningnummer gebruiken wij ook voor betalingen aan u.
Wij blijven de premie maandelijks bij u afschrijven. Als u een uitkering van ons ontvangt, betalen wij u de premie, inclusief rente, aan het einde van het jaar terug. Hoe dit precies werkt, leggen we uit in de brief die we u sturen als u een uitkering krijgt.
De hoogte van de premie is afhankelijk van de dekking (alleen arbeidsongeschiktheid of arbeidsongeschiktheid én werkloosheid), uw leeftijd, het eigen risico, het verzekerd maandbedrag en de periode tussen ingangsdatum van uw eerste contract en de datum einde hypotheek/bereiken eindleeftijd.
Wij verhogen de premie van uw overlijdensrisicoverzekering niet tijdens de looptijd van uw verzekering.
Als u zou gaan roken, dan kan de premie wel verhoogd worden.
Dan stopt de verzekering. De verzekering is niet tot uitkering gekomen. De premiebetaling stopt dan automatisch. Bij een overlijdensrisicoverzekering bouwt u géén vermogen op dat op de einddatum wordt uitgekeerd. Vergelijk het met een brandverzekering: de verzekering keert alleen uit als er brand is geweest. Het dekt een risico af dat u zelf financieel niet kunt (of wilt) dragen.
Hoe lang u de premie moet betalen, is afhankelijk van de gekozen dekking.
Gelijkblijvende dekking
U betaalt de premie gedurende de hele looptijd van de verzekering.
Lineair dalende of annuïtair dalende dekking
U betaalt niet gedurende de gehele looptijd van de verzekering premie. De laatste periode van de verzekering betaalt u geen premie meer. Hoe lang deze periode is, is afhankelijk van de looptijd van uw verzekering. Bij een looptijd
- van 5 tot 15 jaar betaalt u premie tijdens 3/5 deel van de looptijd;
- vanaf 15 jaar betaalt u 5 jaar korter premie dan de looptijd.
Bijvoorbeeld:
Bij een looptijd van 10 jaar betaalt u de eerste 6 jaar van de looptijd premie.
Bij een looptijd van 25 jaar betaalt u de eerste 20 jaar van de looptijd premie.
Nee, u kunt de premies van de overlijdensrisicoverzekering niet van de belasting aftrekken. Over de uitkering hoeft u geen inkomstenbelasting te betalen. Misschien moet de begunstigde over de uitkering erfbelasting betalen. Dit is een belasting over erfenissen. Wilt u weten wanneer dit het geval is? Dan kunt u contact opnemen met de Belastingdienst.
Is de dekking van uw verzekering gestopt? Dan heeft uw verzekering geen premievrije waarde. Dit betekent dat de dekking niet doorloopt zonder dat u hiervoor premie betaalt (de verzekering wordt niet premievrij voortgezet). Ook betekent dit dat u geen waarde terugkrijgt.
U krijgt een deel van uw premie terug als:
- u een Hypotheek Opvang Polis of een Life Care Overlijdensrisicoverzekering hebt.
- u de premie in één keer betaald hebt.
- u voldoet aan de algemene verzekeringsvoorwaarden.
Betaalt u de premie per maand? Dan krijgt u geen premie terug. U hebt namelijk ook geen premie vooruitbetaald.
Misschien hebben uw betaling en de brief elkaar gekruist. Neem dan contact met ons op. Wij kijken graag voor u na of we uw betaling inmiddels hebben verwerkt.
Kunnen wij uw premie niet automatisch van uw rekening schrijven? Dan kunt u de premie zelf betalen. Neem dan eerst contact met ons op.
U krijgt een herinnering. Betaalt u dan nog steeds niet de premie? Dan stoppen we uw verzekering. U kunt dan geen uitkering meer krijgen. Soms moeten wij ook uw bank informeren. Bijvoorbeeld als u een overlijdensrisicoverzekering hebt. Dit kan financiële gevolgen voor u hebben.
Neem contact op met uw bank. Zij kijken het graag voor u na.
U en uw financieel adviseur krijgen dan een brief van ons. Hierin staat hoe hoog uw achterstand is. En wat u moet doen. Konden wij de premie niet automatisch van uw rekening schrijven? Dan staat daarbij een reden vermeld.
Volgens Europese regels moeten alle bedrijven die bij klanten incasseren vanaf 1 augustus 2014 de klant van tevoren vertellen welk bedrag op welke dag geïncasseerd wordt. U kunt er dan voor zorgen dat op deze dag voldoende saldo op uw rekening staat en wij correct kunnen incasseren. Zo kunt u een betalingsachterstand voorkomen. Wij sturen de vooraankondiging voor de hele looptijd van de verzekering mee met de polis.