Veelgestelde vragen
Hebt u een vraag? Dan is de kans groot dat u uw vraag op deze pagina terugvindt. Klik op een categorie hieronder.
Bent u het niet eens met onze beslissing over uw claim? Of is onze beslissing niet helemaal duidelijk voor u? Dan kunt u de volgende stap(pen) ondernemen:
- U neemt contact op met de claimbehandelaar of afdeling Claims via 088-486 10 00. Zij zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 16.00 uur te bereiken. Ook kunt u een e-mail sturen naar claims@bnpparibascardif.com. Of stuurt u een brief naar Postbus 4006, 4900 CA Oosterhout. De claimbehandelaar licht ons besluit graag verder toe.
- Bent u het nog steeds niet eens met onze beslissing? En kunt u dat motiveren? Dan kunt u een klacht bij ons indienen. Hoe u dat doet leest u op de pagina 'Stuur ons uw klacht'.
- Bent u het na de afhandeling van uw klacht nog steeds niet eens met onze beslissing? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD). Zij beslissen dan of onze beoordeling correct is. Hieraan zijn geen kosten voor u verbonden.
Na twee jaar ziekte betaalt uw werkgever uw loon niet meer door. Dan komt u misschien in aanmerking voor een WIA-uitkering van het UWV. Een verzekerde moet namelijk voor minstens 35% arbeidsongeschikt zijn bevonden door het UWV om in aanmerking te komen voor een WIA-uitkering. En dat is niet altijd het geval. WIA staat voor: Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen.
Wilt u meer informatie?
Wilt u meer weten over de WIA? Bijvoorbeeld wanneer u een uitkering kunt aanvragen of hoe lang u een uitkering krijgt? Ga dan naar uwv.nl. U kunt ook contact opnemen met uw bemiddelaar.
Schade door terrorisme hebben wij zelf verzekerd bij de Nederlandse Herverzekeringsmaatschappij voor Terrorismeschade NHT. Dit noemen we terrorisme-risico. Daarmee bent u verzekerd voor:
- terrorisme
- kwaadwillige besmetting
- preventieve maatregelen
- voorbereiding van terrorisme, kwaadwillige besmetting en preventieve maatregelen
Hebt u op of na 1 januari 2012 premie betaald voor uw verzekering? En hebt u schade door terrorisme? Dan geldt het volgende:
- U bent alleen verzekerd voor dat wat de NHT verzekert. Dit betekent bijvoorbeeld dat u alleen een volledige uitkering krijgt als de NHT ons ook een volledige uitkering geeft.
- Hebben wij onze uitkering gekregen van de NHT? Dan betalen wij uw uitkering aan u. Misschien moet u daarom wat langer op uw uitkering wachten.
Lees meer over uw terrorismedekking:
Lees meer over de NHT: www.terrorismeverzekerd.nl.
Hebt u een Hypotheek Aflos Verzekering met een dekking voor werkloosheid?
En is uw werkloosheidsuitkering beëindigd en bent u nog steeds werkloos? Dan kunt u de uitkering vanuit uw verzekering aanvragen. Dit doet u hier.
Hebt u een andere verzekering waarop u verzekerd bent bij werkloosheid?
Dan kunt u een claim bij ons indienen als u een werkloosheidsuitkering van het UWV krijgt en uw eigenrisicoperiode voorbij is.
Uw eigenrisicoperiode is de periode waarin u geen recht hebt op een uitkering. Raakt u werkloos? Dan hebt u altijd een eigenrisicoperiode. Op uw polisblad leest u wat uw eigenrisicoperiode is.
Hoe weet u wanneer uw eigenrisicoperiode voorbij is? Daarvoor telt u het aantal dagen van uw eigenrisicoperiode op bij uw eerste werkloosheidsdag.
U bent werknemer
Was u in loondienst op het moment dat u arbeidsongeschikt werd? Dan wordt u gekeurd door het UWV. BNP Paribas Cardif baseert het arbeidsongeschiktheidspercentage op het UWV-rapport en extra medische informatie. Het is mogelijk dat wij u nog extra laten keuren. Of dit nodig is, hangt af van uw situatie. Dit kan het geval zijn als u bijvoorbeeld een ziekte of kwaal hebt waar u al last van had voor de ingangsdatum van de verzekering. Of als u verzekerd bent op basis van passende arbeid of beroepsarbeidsongeschiktheid. Wordt u extra gekeurd? Dan wordt dit uitgevoerd door een onafhankelijk keuringsinstituut. Meestal bestaan deze keuringen uit een medische keuring en een arbeidsdeskundig onderzoek.
U bent zelfstandig ondernemer
Bent u als zelfstandig ondernemer bij ons verzekerd en wordt u arbeidsongeschikt? Dan is altijd een keuring door een onafhankelijk keuringsinstituut nodig. Deze keuring bestaat meestal uit twee onderdelen. Een medische keuring en een arbeidsdeskundig onderzoek. Tijdens het arbeidsdeskundig onderzoek wordt bepaald welk werk u nog kunt doen en wat u nog kunt verdienen met werken. De arbeidsdeskundige stelt uw arbeidsongeschiktheidspercentage vast.
Voor meer informatie over het bepalen van het arbeidsongeschiktheidspercentage verwijzen wij u naar de algemene verzekeringsvoorwaarden.
Stap 1: We vragen informatie bij u op
Hebt u alle gevraagde informatie meegestuurd? Dan wordt de claim afgehandeld door de claimbeoordelaar (stap 3).
Stap 2: We vragen ontbrekende informatie op
Hebt u niet alle gevraagde documenten meegestuurd? Dan vragen wij de ontbrekende stukken nog een keer bij u op. Daardoor kan de afhandeling iets langer duren.
Stap 3: We nemen een besluit
We toetsen de verzamelde informatie aan de algemene verzekeringsvoorwaarden van de verzekering. Op basis hiervan neemt de claimbeoordelaar binnen twee weken een besluit. En stelt u hiervan telefonisch en/of schriftelijk op de hoogte.
Stap 4: U krijgt een brief
Hierin leest u of we kunnen uitkeren.
Stap 1: we vragen informatie bij u op
Hebt u alle gevraagde informatie meegestuurd? Dan wordt uw claim afgehandeld door de claimbeoordelaar (stap 3).
Stap 2: we vragen ontbrekende informatie op
Hebt u niet alle gevraagde documenten meegestuurd? Dan vragen wij de ontbrekende stukken nog een keer bij u op. Het is ook mogelijk dat we ontbrekende informatie bij uw werkgever opvragen. Daardoor kan de afhandeling iets langer duren.
Stap 3: we nemen een besluit
We toetsen de verzamelde informatie aan de algemene verzekeringsvoorwaarden van uw verzekering. Op basis hiervan neemt de claimbeoordelaar binnen twee weken een besluit. En stelt u hiervan telefonisch en/of schriftelijk op de hoogte.
Stap 4: u krijgt een brief
Hierin leest u of we kunnen uitkeren.
Stap 1: we vragen informatie op
Eerst vraagt een medewerker van onze medische dienst informatie op bij uw arts of artsen. Bent u nog niet gekeurd voor de WIA (voorheen WAO)? Dan vragen we informatie op bij uw bedrijfsarts of werkgever. Zodat we goed weten sinds wanneer en waarom u niet meer kunt werken.
Het kan iets langer duren
Soms duurt het wat langer voordat de arts ons de informatie stuurt. Daarom herinneren we hem hieraan. Zodat we uw claim zo snel mogelijk kunnen behandelen.
Hebt u niet alle gevraagde documenten meegestuurd?
Wij vragen dan de ontbrekende stukken nog een keer bij u op. Daardoor kan de afhandeling ook iets langer duren.
Stap 2: onze medisch adviseur beoordeelt uw medische gegevens
Hebben we alle informatie gekregen? Dan beoordeelt de onafhankelijke medisch adviseur met wie wij samenwerken uw medische gegevens.
We gaan zorgvuldig met uw informatie om
Alleen de medisch adviseur bekijkt de informatie over uw gezondheid. Hij adviseert ons daarna over uw claim. We werken altijd volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Stap 3: we nemen een besluit
We toetsen de verzamelde informatie en het advies van de medisch adviseur aan de algemene verzekeringsvoorwaarden van uw verzekering. Op basis hiervan neemt de claimbeoordelaar binnen twee weken een besluit. En stelt u hiervan telefonisch en/of schriftelijk op de hoogte.
Onafhankelijke keuring
Bent u verzekerd op basis van passende arbeid of beroepsarbeidsongeschiktheid? Of vallen niet al uw klachten binnen de dekking van de verzekering? Dan wordt u eerst gekeurd door een onafhankelijk keuringsbureau. Aan de hand van dit medisch en arbeidsdeskundig onderzoek stellen zij uw arbeidsongeschiktheidspercentage vast. Waardoor de claimbeoordelaar een besluit kan nemen over uw uitkering. U ontvangt hierover een brief.
Bent u het niet eens met de uitkomst van deze onafhankelijke keuring? Dan kunt u een nieuw medisch of arbeidsdeskundig onderzoek laten doen (second opinion). Neemt u hiervoor altijd eerst contact op met onze afdeling Claims via telefoonnummer 088-486 10 00. Of stuur een e-mail naar claims@bnpparibascardif.com. We lopen dan de vervolgstappen met u door en bekijken of we de kosten kunnen vergoeden.
Stap 4: u krijgt een brief
Hierin leest u of we kunnen uitkeren.
Dit was een regeling die werkgevers konden gebruiken als er tijdelijk minder werk was. Deze regeling wordt ook wel deeltijd WW en Corona WW genoemd. De uitbraak van het coronavirus heeft de afgelopen weken geleid tot een ongekend groot beroep op de regeling Werktijdverkorting voor werkgevers. Deze regeling is daarom vervangen voor de nieuwe Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging ten behoeve van behoud van Werkgelegenheid (NOW).
Ja, uw loon wordt volledig doorbetaald. Klik hier voor meer informatie over deze regeling.
Nee, tijdens de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging ten behoeve van behoud van Werkgelegenheid (NOW) krijgt u geen uitkering uit de verzekering. Uw arbeidsovereenkomst blijft bestaan en uw werkgever betaalt uw volledige salaris door. In de verzekeringsvoorwaarden leest u waar u aan moet voldoen om verzekerd te zijn. En wanneer u recht hebt op een uitkering uit de verzekering. Onze verzekeringen voor werkloosheid zijn bedoeld om u een uitkering te bieden wanneer uw arbeidsovereenkomst onverwacht en buiten uw schuld stopt. En u een WW-uitkering ontvangt van het UWV.
Ja, in de meeste gevallen wel. In de verzekeringsvoorwaarden leest u waar u aan moet voldoen om verzekerd te zijn. En wanneer u recht hebt op een uitkering uit de verzekering. Onze verzekeringen voor werkloosheid zijn bedoeld om u een uitkering te bieden wanneer uw arbeidsovereenkomst onverwacht en buiten uw schuld stopt. En u een WW-uitkering ontvangt van het UWV.
Deze tijdelijke noodmaatregel vervangt de Werktijdverkortingsregeling (wtv). Werkgevers met een omzetdaling van minimaal 20% door de coronacrisis kunnen een aanvraag indienen voor een aanzienlijke tegemoetkoming in de loonkosten. En hiervoor van het UWV een voorschot ontvangen. Hiermee kunnen zij werknemers met een vast en met een flexibel contract gewoon doorbetalen. Klik hier voor meer informatie over de regeling.
Nee, u verbruikt geen WW-rechten. De tegemoetkomingsregeling staat los van de WW. Klik hier voor meer informatie over deze regeling.
Wij willen graag dat onze klanten tevreden zijn. Hebt u toch een klacht over onze producten of onze dienstverlening? Dan kunt u ons dat op 4 manieren laten weten:
- Vul dit formulier in.
- Bel naar 088-486 10 00.
- Stuur een e-mail naar: klachten@bnpparibascardif.com.
- Stuur een brief naar:
BNP Paribas Cardif
Klachtenbureau
Postbus 4006
4900 CA Oosterhout
U bent niet tevreden over onze producten of diensten. Dat laat u ons weten. U verwacht daarop van ons een reactie. Dat heet een klacht.
Stuurt u ons een klacht? Dan krijgt u binnen 3 werkdagen een ontvangstbevestiging van ons. Uw ingediende klacht sturen we dan ook mee. Wij maken onderscheid tussen complexe en niet-complexe klachten. Is uw klacht niet complex? Dan krijgt u binnen tien werkdagen een inhoudelijke reactie. Voor complexe klachten geldt een termijn van twintig werkdagen. Halen wij deze termijn toch niet? Dan laten wij u dit op tijd weten.
Wij behandelen uw klacht zo goed mogelijk. Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u uw klacht sturen naar het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD). Dit kan digitaal via ‘Mijn KiFiD’ of door een brief te sturen naar Postbus 93257, 2509 AG Den Haag. Hebben wij niet op uw klacht gereageerd? Dan hebt u vanaf het moment dat u uw klacht bij ons indiende, een jaar de tijd om naar het KiFiD te gaan. Ontving u wel een beslissing en bent u het met die beslissing niet eens? Dan hebt u, vanaf de dag dat wij u onze beslissing stuurden, drie maanden de tijd om uw klacht bij KiFiD in te dienen. U kunt ook altijd bellen met het KiFiD: 070 333 8 999. Meer informatie vindt u op de website www.kifid.nl. Daarnaast hebt u de mogelijkheid uw klacht voor te leggen aan de burgerlijke rechter. Heeft uw klacht betrekking op de verwerking van uw persoonsgegevens? Dan kunt u zich ook wenden tot de Autoriteit Persoonsgegevens.
Ik heb een tuchtrechtelijke klacht, wat kan ik doen?
Het tuchtrecht gaat over het bevorderen en bewaken van de kwaliteit van onze dienstverlening. Het is bedoeld om u, als consument, te beschermen tegen ondeskundig en onzorgvuldig handelen van ons als verzekeraar. Op https://tuchtraadfd.nl/reglement/ vindt u het regelement van de Tuchtraad. Hierin staat beschreven wie met welke soort klachten terecht kan bij de Tuchtraad Financiële Dienstverlening (Assurantiën).
Over het algemeen kunnen consumenten niet rechtstreeks klagen bij de Tuchtraad. Ook tuchtrechtelijke klachten nemen wij eerst intern in behandeling. Bent u niet tevreden over de uitkomst? Dan kunt u ook met een tuchtklacht binnen drie maanden naar het KiFiD. Dient u een klacht over ons in bij het KiFiD en heeft die klacht (voor een deel) betrekking op tuchtrecht? Dan verwijst het KiFiD (dat deel van) de klacht door naar de Tuchtraad. Het KiFiD informeert u hierover.
U betaalt de premie meestal via de notaris bij het passeren van de hypotheekakte. Uw notaris wordt hierover van tevoren geïnformeerd. Wordt de premie niet meegenomen bij het passeren van de hypotheek? Dan betaalt u de premie rechtstreeks aan ons.