Veelgestelde vragen
Hebt u een vraag? Dan is de kans groot dat u uw vraag op deze pagina terugvindt. Klik op een categorie hieronder.
Misschien hebben uw betaling en de brief elkaar gekruist. Neem dan contact met ons op. Wij kijken graag voor u na of we uw betaling inmiddels hebben verwerkt.
Kunnen wij uw premie niet automatisch van uw rekening schrijven? Dan kunt u de premie zelf betalen. Neem dan eerst contact met ons op.
U krijgt een herinnering. Betaalt u dan nog steeds niet de premie? Dan stoppen we uw verzekering. U kunt dan geen uitkering meer krijgen. Soms moeten wij ook uw bank informeren. Bijvoorbeeld als u een overlijdensrisicoverzekering hebt. Dit kan financiële gevolgen voor u hebben.
Neem contact op met uw bank. Zij kijken het graag voor u na.
U en uw financieel adviseur krijgen dan een brief van ons. Hierin staat hoe hoog uw achterstand is. En wat u moet doen. Konden wij de premie niet automatisch van uw rekening schrijven? Dan staat daarbij een reden vermeld.
Volgens Europese regels moeten alle bedrijven die bij klanten incasseren vanaf 1 augustus 2014 de klant van tevoren vertellen welk bedrag op welke dag geïncasseerd wordt. U kunt er dan voor zorgen dat op deze dag voldoende saldo op uw rekening staat en wij correct kunnen incasseren. Zo kunt u een betalingsachterstand voorkomen. Wij sturen de vooraankondiging voor de hele looptijd van de verzekering mee met de polis.
Fiscale aftrekpost
U kunt uw premie als aftrekpost opgeven in de belastingaangifte. Staat op uw polisblad dat de premie van uw arbeidsongeschiktheidsdekking fiscaal aftrekbaar is? Dan kunt u dit bedrag opgeven als aftrekpost bij uw belastingaangifte. Het is mogelijk dat u teveel belasting hebt betaald en een deel terugkrijgt. Er zijn twee varianten:
- Hebt u de premie eenmalig betaald? De premie die u hebt betaald in een bepaald jaar is aftrekbaar in de aangifte van dat betreffende jaar.
- Betaalt u de premie maandelijks? De premie die u hebt betaald in een bepaald jaar is aftrekbaar in de aangifte van dat betreffende jaar. Zolang u de premie betaalt kunt u het bedrag wat u aan premie betaalt in een jaar opgeven aan de belastingdienst.
Ontvangt u van ons een uitkering?
Dan worden de uitkeringen belast. De belastingdienst ziet uw uitkering als een soort inkomen wat ze belasten. Voor meer informatie verwijzen u naar de categorie claims uit de FAQ.
U krijgt een gedeelte van de premie terug?
Stel dat uw polis tegen eenmalige premie voortijdig wordt beëindigd dan hebt u wellicht recht op een premieteruggave. Het bedrag dat u terugkrijgt aan premie moet u opgeven aan de belastingdienst. Voorbeeld: hebt u in 2011 een bedrag terug ontvangen? Dan moet u dit bedrag opgeven in de belastingaangifte van 2011.
Dat hangt af van uw situatie. Neem contact op met uw financieel adviseur.
Dat hangt af van de algemene verzekeringsvoorwaarden van uw verzekering. Soms krijgt u wel en soms krijgt u geen premie terug. Soms trekken we uw uitkering af van de premie die u terugkrijgt.
Nee. De uitkering die u ontvangt is ook belastingvrij.