Deze resultaten komen voort uit het onderzoek Protect & project oneself van Ipsos en werd in opdracht van BNP Paribas Cardif uitgevoerd in 26 landen. In totaal hebben meer dan 26.000 personen aan het onderzoek deelgenomen. Hieruit blijkt dat maar liefst 86% van de Nederlanders vertrouwen heeft in de toekomst. Wereldwijd ligt dit gemiddelde op 74% en van de Europeanen kijkt 71% positief richting de toekomst; Italianen (52%) en Polen (59%) hebben het minste vertrouwen in de toekomst.
Toekomstplannen: reizen en het kopen van een auto
Nederlanders zijn een reislustig volk. Maar liefst 73% heeft een vakantie of het maken van een reis als plan voor de toekomst. Daarnaast zijn de aankoop van een auto en producten voor het huis het meest populair.
Nederlanders sparen voor hun plannen
De meeste respondenten hebben voor het realiseren van deze plannen geld opzij gezet. Leningen worden voornamelijk afgesloten bij de aankoop van een huis, een verbouwing of in enkele gevallen de aankoop van een auto. Van de respondenten met een hypotheek heeft 12% moeite met de maandelijkse betaling van de lening. Ziekte, arbeidsongeschiktheid en het verlies van een baan zijn hiervan de meest voorkomende oorzaken.
Verzekeren lijf en leven heeft minste prioriteit
Nederlanders voelen zich goed beschermd (85%) en amper de helft van de Nederlanders maakt zich zorgen over onvoorziene omstandigheden, zoals overlijden, een chronische ziekte of een ernstige aandoening. Wereldwijd ligt dit gemiddelde op 61%. Nederlanders vinden schade en diefstal van hun auto en medische zorg de belangrijkste risico's om te verzekeren, maar de risico's rondom zichzelf vinden ze minder belangrijk. Slechts 37% van de Nederlandse respondenten overweegt een verzekering af te sluiten die ze beschermd tegen onvoorziene (levens)omstandigheden. Dit is de laagste score van de deelnemende Europese landen.
"Het valt op dat Nederlanders echt een totaal andere houding hebben ten opzichte van risico's in vergelijking tot andere landen. Dit zien wij ook terug in het gedrag van consumenten met betrekking tot financiële producten. De (financiële) gevolgen van onvoorziene levensomstandigheden kunnen enorm zijn, helaas onderschatten veel Nederlanders deze risico's nog." Aldus Marieke van Zuien, Commercieel Directeur BNP Paribas Cardif.