Wie ben je en waar werk je?
Ik ben Valentino Meerzorg. Sinds 2 jaar ben ik werkzaam bij Huis & Hypotheek. Eerst bij de vestiging in Amsterdam Centrum. En nu ben ik eigenaar van het kantoor in Amstelveen. Hier werk ik als hypotheekadviseur en financieel planner.
Je hebt een regiosessie bijgewoond over de Hypotheek Aflos Verzekering. Wat was je eerste reactie?
Eindelijk een product dat heel overzichtelijk is. De klant weet waar hij aan toe is: what you see is what you get. Dat is belangrijk en ik kan het op een simpele manier communiceren met de klant. Er zijn geen lijken die ooit in de toekomst uit de kast kunnen vallen.
We horen best vaak dat het een goed product is. Maar dat adviseurs niet goed weten hoe ze het weg moeten schrijven in hun advies. Of hoe ze het mee moeten nemen in hun advies. Jij zegt dat het juist wel makkelijk is om het mee te nemen.
Het is inderdaad makkelijk om te adviseren. Waar wij vaak tegenaan lopen, als adviseur, is vanuit welk uitgangspunt ga je rekenen. Je kan het aan de klant vragen, maar die heeft daar geen idee bij. Vertaling naar advies is relatief complex. Hoe bepaal je of iemand voor 50% arbeidsongeschikt gaat worden. Of wat specifiek de impact zal zijn. Dat tackel je allemaal met de Hypotheek Aflos Verzekering.
Hoe ziet een adviesgesprek eruit als je de Hypotheek Aflos Verzekering adviseert?
Meestal ga ik er vanuit dat de klant arbeidsongeschikt wordt in jaar 7. Dan bereken ik wat de Hypotheek Aflos Verzekering uitkeert in dat jaar. Dit is eventueel een tekort of een overschot. Aan de hand daarvan kan ik stelling innemen tijdens het gesprek. Ik leg aan de klant uit dat hij in principe oververzekerd is. Maar als hij het wegzet tegen premies van andere verzekeraars, hij in zijn woning kan blijven wonen. En dat is volgens mij het belangrijkste. Het adviseren is makkelijker geworden ten opzichte van vroeger.
Adviseer je altijd een Hypotheek Aflos Verzekering?
Als er sprake is van een tekort gaat geen enkele klant zonder de verzekering de deur uit. Gemiddeld kost het je € 12 á € 13 per maand, maar je bent goed verzekerd. Hoe groot is de kans dat het risico zich voordoet? Dat weten we niet. Maar ik wil niet degene zijn die een slecht advies heeft gegeven.
Heb je al klanten die verrassend reageren?
Niet specifiek verrassend. Klanten hebben geen besef. Je merkt wel dat ze makkelijker ja zeggen dan eerst. Er zijn geen beperkingen in het product, het is gewoon heel simpel.
Je zegt dus eigenlijk dat ook de klanten positiever tegenover deze verzekering staan dan tegenover andere arbeidsongeschiktheidsoplossingen?
Ja, dat klopt. Je kan het makkelijker aan je klant vertellen en adviseren. Zonder dat je hoeft uit te leggen. Er zijn weinig beperkingen. Dat is voor de klant het belangrijkst. De klant heeft een schema en weet op elk moment hoe hoog de uitkering is. Aan de voorkant wordt beoordeeld of de klant er voor in aanmerking komt. In mijn beleving zijn er weinig uitzonderingen waarop de Hypotheek Aflos Verzekering niet uitkeert. De verzekering is transparant.